Definitief stoppen met roken: zó doe je dat

Voor vrijwel elke roker lijkt dit een onmogelijke opgave: definitief stoppen met roken. Er zijn echter veel mensen voor jou geweest die dit al hebben gedaan. Waarom zou het jou dan niet lukken? Wij geven je drie tips waarmee het gemakkelijker wordt om definitief te stoppen met roken.

  1. Pas je mindset aan

Je weet natuurlijk dat roken slecht voor je is en dat het eigenlijk helemaal niet lekker is. Toch maak je jezelf wijs dat je het wel lekker vindt en dat je je beter voelt door te roken. Om echt definitief te stoppen met roken zul je eerst deze mindset moeten veranderen. Verdiep jezelf in de nadelen van roken en de voordelen van stoppen. Voel ook wat het roken echt met je doet en wees je bewust van de geur en smaak. Zodra je eenmaal overtuigd bent dat roken alleen nadelen biedt, ben je er klaar voor om te stoppen met roken.

e-smoker
  1. Ga mediteren

Meditatie kan je helpen meer te ontspannen en meer aanwezig te zijn in het nu. Hierdoor verminder je je piekergedachten en leer je met stress om te gaan. Als je minder stress ervaart, is de kans kleiner dat je weer een sigaret opsteekt. Daarbij kan meditatie een goede afleiding zijn als je trek hebt in een sigaret.

  1. Gebruik een e-smoker
e-smoker

Je kunt natuurlijk zelf direct helemaal stoppen met roken, maar dit is vaak nogal lastig. Een goede tussenstap is een e-smoker. Je hoeft dan niets te veranderen aan je gewoonte en je krijgt nog steeds nicotine binnen. In vergelijking met een gewone sigaret krijg je met een e-sigaret minder schadelijke stoffen binnen. Het nicotinegehalte kun je ook langzaam afbouwen door te kiezen voor e-liquids met een steeds lager nicotinegehalte.